حذف سقف تعداد واحد انتخابی دانشگاه های علوم پزشکی
نوشته شده توسط : sevda

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از حذف پیش‌نیاز دروس و سقف تعداد واحد انتخابی در ترم آینده دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و گفت: آموزش‌ مجازی در سال تحصیلی جدید با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.

علی‌اکبر حق دوست در پخش زنده از صفحه اینستاگرامی انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ایران، چالش‌های حوزه آموزش در ایام کرونا و وضعیت برگزاری امتحانات داخلی ، جامع و دستیاری دانشگاه های علوم پزشکی را تشریح کرد.

وی اظهارداشت: اولین راهبرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در خصوص مسایل آموزشی دانشگاه‌ها حفظ سلامت دانشجویان، اساتید و کارمندان است تا همانند سایر اقشار جامعه خطری جدی متوجه این سه گروه نشود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآور شد: وضعیت فعلی جامعه در رویارویی با بیماری کرونا نسبت به قبل متفاوت است و در حال حاضر شرایط حاد و خطرناک ماه های اول را ندارد، ترم دانشگاهی در حال حاضر روبه پایان است و با همت و تلاش مسوولان ذیربط تعداد مبتلایان به این بیماری و همچنین تعداد مرگ و میرها نسبت به قبل کمتر شده است.

حق دوست تصریح کرد: این امکان وجود ندارد که کشور تعطیل شود و ما باید یاد بگیریم که با کرونا زندگی کنیم؛ چون در غیر این صورت سیستم کشور برهم می ریزد.

وی اضافه کرد: برنامه آموزش‌های مجازی یک برنامه مکمل است و این آموزش‌ها برای ترم‌ آینده با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. البته نمی‌گوییم که کیفیت این آموزش‌ها خوب و ایده‌آل است اما تمام تلاش همکاران من در سایر دانشگاه‌ها که آموزش‌های خود را به صورت مجازی دنبال می‌کنند، بر این بوده است تا از میزان استرس جامعه هدف خود به ویژه دانشجویان کم کند.

سیاست‌های وزارت بهداشت ارتقا دستمزد دستیاران است

 معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: دستمزد دستیاران حوزه درمان به ویژه در شرایط سخت دوران بیماری کرونا خجالت آور و مایه تاسف است و ما بر این عقیده‌ایم که اگر پولی به دستمان برسد، باید برای افرادی چون دستیاران حوزه درمان که در این میان زحمت کشیدند صرف شود و سیاستهای خود وزارت بهداشت هم مواردی چون ارتقا و تشویق‌هایی این چنینی را شامل می‌شود.

حق دوست خاطرنشان کرد: ظرفیت تست گیری از افراد مشکوک به کرونا در حال حاضر افزایش پیدا کرده است و هم‌اکنون نسبت به قبل وضعیت بهتری را در خصوص تعداد انجام تست‌های کرونا داریم.

وی افزود: در حال حاضر دانشگاه ها باز نشده است و دانشجویان با توجه به وضعیت اعلام شده محل تحصیل خود در خصوص میزان شیوع کرونا، می‌توانند دروس انتخابی قبلی خود را حذف کنند و هدف ما نیز جلوگیری از وارد شدن استرس بیشتر به دانشجویان است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت،حق‌دوست در پاسخ به موضوع سلیقه‌ای برخورد کردن برخی دانشگاه‌ها با مسائلی چون حذف ترم و یا مشکلات دانشجویان مهمان، گفت: تاکید بر حفظ استقلال دانشگاه‌ها و عدم دخالت در برنامه‌های آن‌ها است ولی این موضوع به معنا نبود که میان دانشگاه با شرایط دانشجویان همدلی نخواهد بود.

شرایط سفید یا قرمز بودن شهرها به سرعت تغییر می‌کند

وی تاکید کرد: بحث قرمز یا سفید بودن وضعیت موضوع ثابتی نیست که بتوان به خوبی روی آن حساب کرد؛ زیرا شرایط به سرعت تغییر می‌کند و ما در معاونت آموزشی وزارت بهداشت از دانشگاه‌ها خواهش کردیم که انواع روشهای امتحان گیری را برای دانشجویان خود مورد استفاده قرار دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: مطلوب نیست که هم آموزش مجازی باشد و هم امتحانات دانشجویان به صورت مجازی برگزار شود و ما ندانیم که چه کسی به چه شکلی و با چه شرایطی امتحان می‌دهد.

حق‌دوست اظهار داشت: به جای برگزاری کلاس ها به صورت مجازی برخی نظرات دیگری دارند و این که ما فکر کنیم فقط باید صدای دانشجو شنیده شود، پذیرفته شدنی نیست و باید صدای همه افراد زیر مجموعه دانشگاهی را بشنویم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تا کنون ۳ نامه از طرف وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه‌های سراسر کشور ارسال شده که البته محتوای نامه‌ها و میزان اجرایی شدن‌ آنها با مدیران دانشگاه‌ها بررسی شده است تا بعدا حرفی برای اجرا نشدن محتویات نامه‌ها وجود نداشته باشد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: برخی دانشگاه‌ها زیرساخت برگزاری کلاس های مجازی و همچنین شرایط برگزاری امتحانات به صورت مجازی را ندارند و البته زمینه بروز برخی تخلفات احتمالی در آزمون‌های مجازی نیز ممکن است سیستماتیک وجود داشته باشد.

حق دوست افزود: همچنین برگزاری امتحانات حضوری مشروط به رعایت قوانین خاصی است و اگر دانشگاه‌ها امکان برگزاری جلسات عملی را دارا هستند، کلاس‌ها باید به صورت عملی و حضوری برگزار شوند.

وی تاکید کرد: برای ترم بعد دانشگاه ها موضوع پیش‌نیاز دروس و همچنین سقف تعداد واحد انتخابی را حذف می‌کنیم و دستورالعمل های لازم در این خصوص را که جنبه قانونی دارند را به دانشگاه‌ها ابلاغ کرده‌ایم. هر چند تعدادی از اساتید در ابتدای کار با برگزاری کلاس های مجازی مخالف بودند اما در حال حاضر در دانشگاهی نیست که مبحث آموزش دروس به خاطر مقاومت اساتید بر زمین مانده باشد و شورای دانشگاه‌ها به سرعت قوانین آموزشی محدود کننده را حذف کردند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: دانشجویان علوم پزشکی که امتحان اینترنی بهمن و اسفند را پشت سر نگذاشته‌اند باید در اولین امتحانی که به احتمال زیاد در شهریور ماه برگزار می‌شود، شرکت کنند و پس از آن در آزمون اینترنی حاضر شوند.

حق دوست تصریح کرد: همه عزم ما بر این است که آزمون‌ها در وقت مقرر خود برگزار شود البته درصد زیادی از دانشجویان نیازی نیست که امتحان بدهند و نمرات آنها بر اساس معدلشان تعیین خواهد شد.

وی اضافه کرد: همانطور که گفته شد بیشتر دانشجویان نمره قبولی را گرفته‌اند اما اگر دانشجویی بخواهد از مزایای تاپ بودن بهره‌مند شود، باید در امتحانات شهریور ماه شرکت کند. همچنین امکان به تعویق افتادن امتحانات دانشگاهی وجود ندارد و جدای از شرایط و وضعیت بیماری کرونا در جامعه، عده‌ای هم مخالف جابجایی تاریخ امتحانات هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: آموزش‌های پزشکی برای دانشجویان رشته‌های مختلف در دانشگاه‌های علوم پزشکی قابل اغماض و چشم پوشی نیست و ماماها و پرستارها هم از این قاعده مستثنی نیستند و  باید آموزش‌های مرتبط با رشته خود را فرا بگیرند.

حق دوست از پیشنهاد راه اندازی درمانگاه های کوچک برای دانشجویان مامایی در برخی شهرها خبر داد و گفت: این درمانگاه ها جهت تکمیل آموزش‌های دانشجویان مامایی راه‌اندازی می‌شود و البته موضوع تامین خوابگاه برای آن‌ها را نیز مدنظر داریم.

وی از باز شدن سایت جهت تکمیل ثبت نام دانشجویان مقطع دکتری خبر داد و گفت: اگر مشکلات فنی اجازه دهد سایت باردیگر باز خواهد شد و به دانشجویان جهت تکمیل اطلاعات دسترسی داده می‌شود .

منبع : حذف سقف تعداد واحد انتخابی دانشگاه های علوم پزشکی





:: بازدید از این مطلب : 372
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 خرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: